Budapest-Bamako 2024 amatööride ralli – siit me tuleme!

Hullumeelne, aga tõsi – BM Auto osaleb veebruaris Budapest-Bamako 2024 amatööride rallil!

Tegemist on heategevusliku sõiduvõistlusega, mis algab Euroopas Budapestis ja lõpeb Aafrikas Sierra Leones. Kokku sõidetakse 8276 km, millest ca 4800 km läbitakse Aafrikas, seega tuleb arvestada väga erineva olustikuga: asfaltteed, liivadüünid, kivised mäed ja kõrbe kliima. Korraldajad ütlevad, et see võistlus on viimane tõeline toores seiklus maailmas, kus ei ole liiga palju reegleid. Ka heategevuslik osa ei ole ette kirjutatud, kuid on antud soovitusi abi andmiseks Aafrikas.

Otsustasime BM Autoga osaleda, sest oleme tõelised BMW fanatid ning tahame ennast viimase vindi peal proovile panna! Nimelt peavad osalejad olema valmis hoolitsema oma sõiduki tehnilise seisukorra eest ja lahendama võimalikke probleeme teekonnal.

Antud võistlus on kindlasti suur väljakutse nii meeskonnale kui ka tehnikale. Sellegipoolest võtsime endale BM Autos lisaks veel ühe väljakutse. Meie eesmärk on osaleda vana BMW X5-ga ning lähtudes oma kogemustest ja teadmistest, putitada auto mõistlikkuse piires üles. See tähendab meie jaoks seda, et me ei tee autot täiesti uueks, vaid lähtume eelkõige seatud eelarvest ning vajadustest.

Nimelt on korraldaja hoiatanud, et Aafrika on ettearvamatu ning teatud juhtudel ei ole võimalik või otstarbekas autot kõrbest ära tuua. Sellest lähtuvalt panime enda jaoks ülemise hinnapiiri, mille piires autot taastame. Samuti on võimalus proovida autot finišis müüa – ka see on üks eesmärk.

Kuna müügihinnad on ligikaudu teada, siis taastamise hinda me väga kõrgele ei aja. Meie piirhind on autole 10 000 eurot. Auto hind oli 3500 eurot, seega taastamiseks ja lisavarustuseks jääb 6500 eurot. Mitte just liiga palju, arvestades, et tegemist on 20 aastat vana autoga ja Aafrika ralli nõuab palju lisavarustust. Kompromisse tuleb teha palju, aga oleme valmis!

Auto valiku kriteeriumid:

  • BMW!;
  • 4wd maastur;
  • mugav;
  • konditsioneeriga;
  • eelnevalt hoitud järjel – et ei peaks kogu autot taastama;
  • bensiini mootoriga – kütusekulu küll suurem, kuid talub paremini kehvema kvaliteediga kütust.

Esmatähtis on autoga jõuda finišisse, seega mootor ja jõuülekanne on vaja kontrollida ning vajalikud osad vahetada. Just need on kõige suurema trikiga – mootori ja käigukasti täielik remont kindlasti eelarvesse ei mahu, kuna ainult mootori põhjalik remont kulutaks kogu meie taastamise eelarve. Peaaegu sama olukord on käigukastiga. Teeme otsuse vastavalt mootori ja käigukasti eelneva teadaoleva hooldusajaloo põhjal. Mootoris on eelnevalt tehtud plokikaante remont ja mootorikettide vahetus. Otsustame kontrollida saalesid ja õlipumpa. Käigukast ja vahekasti ajalugu on teadmata, seega otsustame need lahti võtta ja kontrollida, kuid vahetada nii palju kui vaja, aga ei midagi üleliigset.

Eksemplar, mille välja valisime, on 2002 aasta X5 4,4 liitrise v8 mootoriga. Huvitav oleks olnud proovida Aafrika kõrbes ka uut G05 BMW x5-e või IX mudelit, kuid see oleks väljund antud ürituse piiridest ja põhimõtetest ning lisaks oleks elektriauto laadimine seal väga problemaatiline kui mitte võimatu.

Vajalik lisavarustus (lühivalik):

  • katuseraam – kuna vajaminevad asjad kindlasti ainult autosse ei mahu;
  • lisatuled – Aafrikas läheb väga pimedaks juba kella 18 paiku;
  • veepaagid;
  • reguleeritav õhkvedrustus või auto kõrgenduskomplekt – valisime õhkvedrustuse mugavuse ja paljude lisavõimaluste tõttu;
  • solar kile klaasidele;
  • Android meediaseade koos navigatsioonisüsteemiga.

Lisavarustusest jäi välja vints, sest ei mahtunud eelarvesse.

Auto ehitamine

Uurisime eelnevalt samal võistlusel käinud inimestelt, mida oodata. Selgus, et autode põhiline lagunemise põhjus on vibratsioon. Otsustasime, et kasutame poltidel nii palju keermeliimi, kui saame. See on väike asi, mida teha, aga vähemalt ei jookse poldid lahti.

Aafrikas üks põhitähtsusega süsteeme autos, mis võiks töötada, on konditsioneer. Ka selle süsteemi juures peame tegema kompromissi – vahetame välja kliima kompressori ja radiaatori koos kuivatiga, kuid jätame vahetamata torud ja salongi jahuti – loodame parimat.

Veermiku ja pidurite taastamisel lähtume detailide vanusest ja hooldusajaloost – vahetusse lähevad kindlasti piduritorud, mis 20 aastat vanal autol vibratsiooniga vastu ei pea ning piduriklotsid, mis mägistes tingimustes saavad kõvasti koormatud.

Väldime võimalikult palju ümberehitusi ja hoiame autot originaalilähedasena. Siiski ühe erandiga – kasutasime küll originaal õhkvedrustuse komponente, kuid muutsime selle juhtimist, et saaksime vajadusel auto kõrgust ise muuta.

Varuosadest kasutame oma kogemustele tuginedes nii kvaliteetseid B osasid ja ka BMW originaalosasid, millele head alternatiivi ei leidu.

Eeldused

Teame, et auto kasutuskeskkonna vahetusega muutuvad ka tihti esinevad probleemid. Sellega seoses peame arvestama kõrge temperatuuri ja pidevalt koormatud veermikuga. Võtsime valiku vahetada kliimaga seotud tähtsad detailid ja jätta vahetamata jahutusradiaatori, kuid vahetasime osad kahtlased voolikud jahutussüsteemis ning samuti panime uue termostaadi (madalama avamistemperatuuriga).

BM Auto osales amatöörrallil mõistagi BMW-ga

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga