Sellest artiklist saad teada:
- Mis on mootorikett ja mida see teeb;
- Millal tuleks mootorikett välja vahetada;
- Mis juhtub, kui seda õigel ajal välja ei vahetata;
- Kuidas vältida keti purunemist;
- Kuidas mõjutab mootori tüüp ketivahetuse kriitilisust.
Mootoriketi peamiseks ülesandeks BMW mootoritel on nukkvõllide käitamine väntvõlli kaudu. Lisaks käitatakse keti abiga veel erinevaid agregaate nagu näiteks õlipump, kütusepump, vaakumpump. Mootori korrektne töö sõltub suurel määral väntvõlli ja nukkvõllide sünkroonis töötamisest, seega peab mootoriketi vahetusel olema eriti täpne.
Enim levinud diiselmootoritega (M57; M47 ;N57; N47; B57; B47) BMW-del kasutatakse kokku kolme ketti:
- väntvõllist kütusepumba hammasrattale;
- kütusepumba hammasrattast nukkvõllidele;
- väntvõllist õlipumbale.
Enim levinud bensiinimootoritel (N13; N20; N55; B58; B48) kasutatakse kahte ketti:
- väntvõllist nukkvõllidele;
- väntvõllist õlipumbale.
Lisaks käitatakse samade kettide pealt ka lisa agregaate nagu näiteks kütuse- või vaakumpump (olenevalt mootori mudelist).
Mootoriketi vahetuse vajadus ja purunemine
BMW pole määranud mootorikettidele vahetusvälpa. Vahetamist vajavad mootoriketid enne, kui tekib oht keti purunemisele. Kogemusest lähtudes on BMW mootorikettide elueaks üldjuhul 200 000 – 300 000 km. Ekstreemsematel juhtudel 100000 km – üldjuhul palju paigal töötavatel autodel, näiteks taksodel. Keti eluiga sõltub palju auto kasutustingimustest (sagedased käivitused, linnasõidud jne) ja mootoriõli vahetuse välpadest. Keti eluea pikendamiseks on soovituslik vahetada mootoriõli vähemalt ühe korra tehase poolt etteantud välba vahel ehk ca 15 000 km järel.
Keti purunemise korral seiskuvad nukkvõllid ja mootori töö katkeb, kuid väntvõll liigub inertsist edasi. Väntvõll liigutab kolbe ja nukkvõllid klappe. Kui klapid seiskuvad ja kolvid liiguvad edasi, satuvad klapid ja kolvid omavahel kokku ja klapid lähevad kõveraks ning halvemal juhul rikuvad ka kolvid, nukkvõllid ja/või selle kinnituspakud. Lisaks võib purunenud kett lõhkuda ketikaane või mootoriploki.
Mootoriketi kulumisastme määramiseks on mitu võimalust:
- Kõige täpsem ja kindlam: eemaldades ketid mootorist ja hinnates kettide seisukorda. See nõuab mootori lahti võtmist.
- Optimaalne: Hinnates keti venivust ketipinguti järgi (või spetsiaalse eritööriistaga ketipinguti asemel) või eemaldades klapikaas ja kontrollides nukkvõllide ajastust väntvõlli suhtes. Antud meetodeid saab kasutada enamlevinud mootoritel. Töö hind sõltub ajakulust ja on erinevatel mootoritel erinev – üldjuhul 1.5-3 h. Antud meetodiga ei saa täit pilti ketiajami korrasolekust vaid saab ainult eeldada süsteemi seisukorda ja keti kulumisastet. Enamik diiselmootoritel annab antud meetod hinnangu ülemisele mootori ketile (mille kulumisaste on üldjuhul suurem), kuid ei võimalda anda hinnangut alumisele mootoriketile ja ketitaldadele.
- Kõige lihtsam: N-ö elektrooniline kontroll. Antud kontrolli eelduseks on, et keegi pole ketiajastust eelnevalt reguleerinud ehk auto on tehase seadistusega. Selline kontroll võimaldab eeldada keti venivust väntvõlli ja nukkvõllide ajastuse järgi. Antud meetodit saab kasutada enamikel bensiinimootoritel ja osadel diiselmootoritel (B57;B47), kuid kahjuks ei anna täit pilti kogu ketiajami seisukorrast (ketitallad, pingutid).
- Indikatiivne, kuid mitte kindel: kuulates mootori häält. Kulunud mootorikett ja ketitallad tekitavad teatud mootoritel spetsiifilist häält. Seda heli on kulunud mootoriketi korral eriti hästi kuulda N47 ja N57 mootoritel, kuid osadel mootoritel ei tee kulunud kett mingit spetsiifilist häält. Antud moodust kasutavad meie spetsialistid iga meie juures hoolduses oleval autol!
Seda, millist meetodit oleks mõistlik kasutada Sinu BMWl, küsi meie hooldusnõunikult. Üldjuhul määrame selle hooldusajaloo, läbisõidu ja autokasutuse profiili järgi.
Ketivahetuse kriitilisus sõltub veidi sõiduki mootorist
Kui kett puruneb, on tagajärjed kallid. Diiselmootoritel on keti purunemise võimalus suurem, kuna tavakasutaja enamasti ei tähelda auto mootoris mingeid erisusi sõites veninud ja kulunud ketiga. Bensiinimootoritel üldjuhul mootoritöö halveneb oluliselt keti kuludes ja mootorituli läheb põlema. Seega on juhil aega reageerida.
Halvemal juhul lõhub kulunud kett ära plastikust ketitallad, mille tükid ummistavad õlivõtturi ja õlituse puudusest jookseb mootor kinni.
Enamlevinud mootoritest on keti seisukord olulisim järgnevatel mootoritel: N20; M57; N47; N57; B47; B48.
Kui soovid kontrollida, mis mootori mudel on teie autole paigaldatud, siis kõige lihtsam on kontrollida seda Transpordiameti sõiduki taustakontrolli tehnilistest detailandmetest.
Teine võimalus on küsida näiteks BM Auto OÜ spetsialistidelt.
Ketivahetus on täpne töö ja nõuab spetsiaalseid tööriistasid. Enimlevinud mootoritel on ketivahetus suhteliselt kulukas kuna nõuab mootori eemaldamist ja osandamist (põhiliselt N ja B seeria diiselmootoritel).
Teatud mootoritel on ketivahetuse käigus vajalik kontrollida ka väntvõlli liuglaagreid (rahvakeeli saaled), eriti kui keti kulumine on suur. Kuna BMW tehasejuhend liuglaagrite kontrolli ette ei näe, on väiksema kogemusega töökodadel tulnud ette olukordi, kus ketivahetuse järgselt on liuglaagrite kulumise tõttu tekkinud mootori purunemine.
Kettide vahetusel vahetavad BM Auto motoristid ära ka kõik lahtikäivad tihendid, mootoriõli, õlifiltri ning kontrollivad visuaalselt ka teisi komponente ümber mootori. See võimaldab vajadusel vahetada hõlpsamalt neid kulunud detaile, milleni muidu on keeruline ligi pääseda. Kui mootor on juba eemaldatud ja osandatud, on teatud osi lihtsam ja kiirem vahetada ning seeläbi säästab klient raha detaili vahetuse aja arvelt.
Lisaküsimuste korral võid julgelt BM Auto spetsialistide poole pöörduda.